Wednesday, August 12, 2009

MUALLAF

Ini bukan cerita Allahyarham Yasmin Ahmad. Tapi pengalaman peribadi aku sendiri. Sebenarnya entri ni aku dh penah post, 2-3 bulan yang lepas, ketika kejadian tu berlaku.. Tapi aku letak sekali lagi kat sini. sebab apa..??? gua punya suka la...


Semalam... (sehari sebelum entri ini ditulis)
Aku sedang memakai kasut di koridor sebuah masjid, ketika aku tiba2 didatangi oleh seorang yg berkopiah tp tangan bertatu. Datang mengadu kelaparan. Impresi pertama aku ”cina nie tak siuman ker aper?”. lapar katanya. Serius, aku mmg ’elergik’ ngan org yg dtg mintak2 nie. Selalu aku mmg bo layan jer. Tp mungkin sebab kejadian kali ini berlaku kt masjid, bukan kat tepi kaki lima ker, kat stesen bas ker, or kat gerai makan menyebabkan aku layan pulak apek tua nie. Pun begitu, aku tetap xpercaya. Aku cakap kt dier ”klau u lapar, jom i bawak u makan.tp i tak kan bg u duit.” dier setuju, then kami berjalan menuju gerai makan berhampiran. Ok, yg menyebabkan aku sedikit simpati dengan dier nie, dier cakap dier muallaf a.k.a saudara baru. Sambil berjalan (start masa kami dr kat masjid lagi) memang aku ’serang’ dier habis-habisan. Sbab aku masih ragu-ragu. Sampai kat gerai makan, dier nak makan mee goreng ngan air carrot susu. Aku terkesima skejap. Wah! Carrot susu..... tak hengat mintak air.

Ini apa yg sempat aku dapat dari ’serangan’ bertubi-tubi tue. Dier adalah seorang muallaf yg dibuang keluarga setelah memeluk Islam. Kakak dier memang buang dier terus. Lepas tu, dier tinggal ngan abg dier. Tp dier dah tak boleh makan dan minum apa2 yg ada dlm rumah tue, samada sbab minuman tu adalah arak, atau makanan tu adalah haram. Babi ker, xsembelih ker...kemudian dier decide untuk duduk sendiri. Apek nie(aku xingat nama dia) kemudian g ke Pusat Dakwah untuk mintak bantuan. Pusat Dakwah kemudiannya hantar dier ke Rumah Yayasan Kasih Sayang Kuala Pilah. Di situlah dia tinggal. Bersama 5 lagi muallaf yg menurut cerita apek tu adalah remaja lingkungan 12 hingga 17 tahun. TIDAK BERSEKOLAH.

Apek ni kemudian bercerita lagi. Dier kata duduk situ depa tak diberi elaun ataupun wang saku. Jadual makan pun 4 kali sehari. Sarapan, tengahari, minum petang dan makan malam. Menu makanan..?? erm.... sudah tentu la dier cakap tak menyelerakan. Setiap hari makan makanan yang sama. Tiada tv mahupun radio. Dan untuk dtg ke pekan Seremban nie, dier hanya diberi wang sebanyak 5 ringgit. Aku tanya, buat apa dtg jauh2 dr Kuala Pilah nie (serius jauh, aku dh pernah g Kuala Pilah). Dier kata nak g buat IC Islam. Ok, hangpa semua boleh kutuk aku, fine. Tp aku mmg selongkar beg yg dier bawak tue. Xder apa2, Cuma sekeping surat dr Pej Agama Hulu Langat, menyatakan dier lafaz syahadah kt situ, dan beberapa borang yg telah siap diisi, aku percaya untuk buat IC baru dier tue.

Aku tinggalkan apek tu sorang2 habiskan makanan dier, sbab aku kena bergegas balik opis. Setelah aku bayar makanan dier tu, aku pun bg la sedikit wang kt dier. Sbab aku terfikir, kalau apa yg diceritakan apek tu betul, mana dier nk amik duit buat tambang bas balik Kuala Pilah. Aku pun bg la kt dier. Erm.....

Lepas tue, sambil berjalan ke opis aku terfikir sorang2. Kita selalu dengar cerita adanya gerakan sulit untuk memurtadkan umat Islam. Dan mereka yg telah dimurtadkan nie diberi layanan dan dijaga dengan baik. Bukan setakat makan minum, malah wang ringgit dan tempat tinggal semuanya dibantu. Tapi seorang hamba Allah yg dengan rela hati memeluk Islam, dihalau keluarga, terpaksa meminta untuk mendapatkan sesuap nasi. Aku tak tahu sejauh mana kesahihan cerita apek yg aku jumpa semalam tue. Tapi kalau betul seperti yg diceritakan, sepatutnya kita semua berasa malu dan sedih.

Sampai di pejabat, aku cuba carik nombor telefon rumah yg apek tu tinggal. Tapi, hanya deringan tanpa ada orang yg menjawab........

Sejenak, apek tu membuatkan aku insaf dan rasa hiba...


-budak mengamuk-

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home