Monday, June 15, 2009

ARAK, DADAH & ROKOK

Arak itu memabukkan. Semua orang tahu. Bagi umat Islam, arak itu HARAM. Walaupun hanya segelintir yang betul-betul faham kenapa ia diharamkan. Pun begitu, ramai kini seolah olah tidak amil pusing tentang Hukum Allah ini. Kata mereka "janganlah sampai mabuk’...

Dadah pulak mengkhayalkan. Semua orang tahu. Tidaklah dinyatakan secara terus bahawa dadah itu HARAM. Kerana dalam bidang perubatan jugak dadah adalah salah satu bentuk penawar. Tapi Islam dengan jelas menegaskan, apa sahaja yang memudaratkan, ianya boleh jatuh hukum haram. Atas alasan itu, ramai jugak yang bijak petah, memutarbelitkan kenyataan tersebut. Selagi tidak memudaratkan, apa salahnya.

Rokok juga membahayakan kesihatan. Bukan sahaja kepada perokok, malah kepada orang disekeliling mereka, yang diistilahkan perokok sekunder. Banyak pihak yang mempertikaikan hukum halal-HARAM merokok. Baik dari golongan-golongan beragama, apatah lagi golongan-golongan orang biasa. Ada yang kata HARAM, ada jugak yang menegakkan Merokok itu tidak HARAM. Ianya tidaklah dihalalkan, tapi belum sampai jatuh hukum HARAM. Entah, selaku orang agama yang tidak beragama, baik jangan buat sebarang kenyataan. Nanti lain pulak ceritanya.

Sekali imbas, ketiga-tiganya seakan-akan sama. Apa yang pasti kesemua tabiat tersebut mempunyai kesan sampingan terhadap kesihatan tubuh badan. Tapi mungkin tak semua yang tahu, ianya sebenarnya berbeza. Ramai individu yang merokok, tapi mereka tidak minum arak dan mengambil dadah. Itu perkara biasa. Tetapi yang peliknya, ada individu yang tidak menghisap rokok, tapi mereka minum arak. Pelik kan..? rasanya arak itu lebih teruk daripada rokok. Cuma jarang-jarang kita dengar orang yang tidak merokok, atau tidak minum arak tetapi mengambil dadah. Mungkin ada, tapi amat sedikit jumlahnya.

Untuk mereka yang tidak terlibat dengan ketiga-tiga perkara ni, baguslah. elakkan selagi boleh. Untuk mereka yang dah terlanjur pulak, xmengapalah. memang susah nak hentikan tabiat tue. tapi sekurang-kurangnya cubalah kawal, jangan sampai ketagih. jangan sampai bawa mudarat.


-budak mengamuk-

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home