Sunday, May 31, 2009

AKU TAK MENYESAL, CUMA ADA KETIKA AKU TERINGAT.....

(originally posted on January 24, 2009)

Hampir satu purnama melangkau tahun 2009, baru sekarang terasa ada kelapangan dan kekuatan untuk kembali menekan papan kekunci, mencoret segala yang terbuku dan terkubu. Bukan persoalan masa, tapi lebih kepada kesediaan akal dan hati menerima kunjungan tahun 2009...


PENGAKHIRAN 2008...PERMULAAN 2009
apa yang dapat aku kata, tempoh tersebut adalah tempoh sangat aneh dan pelik yang pernah aku lalui. jika sebelum ini, utk menyambut tahun baru, aku akan dimotivasi dengan semangat dan azam baru, di mana tahun yang lama akan ditinggalkan dengan penuh kenangan, sambil bersemangat untuk menanti kedatangan tahun baru. tapi aku, untuk kali ini perasaan aku bukan seperti biasa.. banyak yang berlaku. dan sekali lagi aku tanya diri aku sendiri "apa lagi selepas nie..?"

KERJAYA
em.. ramai dah tahu kan, setelah cubaan kali ke-3, peringkat yg ke-3 pada tahun yg ke-3 aku kini mampu melakar senyum. bukan senyum sombong, mintak dijauhi dari sifat itu, tapi senyum gembira dan syukur. akhirnya, aku berjaya. aku sedar, aku bukan calon terbaik, tp yg terbaik aku lakukan untuk berdiri setanding mereka, yang sesetengahnya sedikit jauh ke depan. xmengapa, dalam hidup bukan semua mudah. mungkin dah tertulis, untuk aku mendapatkan sesuatu, perlu lebih usaha dan dugaan berbanding orang lain.

sepatutnya aku gembira kan..?? memang aku gembira.. dan sepatutnya ia umpana hadiah tahun baru paling bermakna dalam hidup. betul. tapi seperti aku kata awal2 td, tahun ni tahun agak pelik untuk aku. kenapa..??

kegembiraan aku sedikit terguris bila kini aku ditempatkan tempat yg tidak terlintas langsung aku akan berada. sesuatu yang aku terpaksa mengaku, aku sangat tersentap. setelah lebih 3 minggu, aku masih tak boleh terima yg aku mmg betul2 berada kat mana yg aku berada sekarang. kenyataan. bukan mimpi. bukan propa. siapa yang kenal aku, mereka tahu, itu sememangnya bukan aku. tapi xper, walaupun aku memang tak bersedia, langsung, tp adakah aku ada pilihan lain..??? ada, tapi terlalu sukar. dan hampir mustahil. buat masa ini aku cuma ikut rutin dan rasa hati. semangat aku kini sedikit menghilang.. aku tak pedulik, asalkan aku puas hati. tapi sudah tentu, supaya jgnlah sehingga terlalu menggangu prestasi kerjaya. sbab ini yang aku nak, jadi inilah yg perlu aku hadapi. rite..?

CINTA
satu lagi kisah yg tak akan habis dlm hidup aku. percayalah, aku tahu. 2008, sekali lagi masih bukan tahun untuk aku memiliki maksud cinta itu sendiri. walalupun pada ketikanya aku rasa aku sudah ada, tapi akhirnya bukan seperti yg aku nak. kegembiraan aku bergelar "golongan terpilih" dibayar dengan harga yang terlalu mahal, "insan paling aku cinta". itulah hakikat hidup. xper, aku ok. sbab ini bukan kali pertama. tp sudah kesekian kali. tp yang menjadikan kali ini lebih hiba adalah sebab, insan yang aku harap-harapkan untuk kalau tidak lebih, sekurang-kurangnya sama gembira dengan apa yg aku capai kini. satu permulaan dalam hidup aku. tapi mungkin kerana aku terlalu sensitif, atau terlalu khayal dengan drama ciptaan, arahan dan lakonan aku sendiri, aku terlepas pandang bahawa aku sebenarnya hanyalah di antara kalian.
silap aku, kerana walaupun aku sedar siapa lawan disebelah aku ini, tp aku jugak terlalu yakin dengan apa yg aku ada, aku kononnya bersedia. tp xper, memang aku dah dapat jangka. tapi lumrah manusia, walaupun dah tahu merokok tu membahayakan kesihatan, tp selagi tak kena barah paru-paru kita tak akan amik pusing.

aku tak menyesal dengan keputusan aku. melepaskan insan yang aku sayang dalam hiudp (geli geleman mata orang yang membaca, pedih lagi hati aku yang menanggung). untuk kebaikan semua, untuk kebaikan aku sendiri, itu saja yg mampu aku buat.. tapi aku tidak boleh nafikan hakikat, sekali sekala aku memang teringat. dan bila sekali sekala itu datang, airmata penawar paling mujarab ketika ini. walaupun tidak menyembuhkan, tp sekurangnya hilang sekejap rasa sakit.

HARAPAN 2009
jujur, 2009 aku tidak dimulakan dengan begitu baik. pelbagai kejadian dan perasaan pelik menimpa aku. jadi, aku melangkah ke tahun 2009 dengan tanpa apa2 harapan dan azam. aku sekadar mahu mahu meratapi, mengasihi diri sendiri. apa yg bakal berlaku biarlah masa yang menentukan. aku xder mood untuk semua tue. lantaklah orang akan kata aku nie manusia tak berwawasan, budak yg terlalu ikutkan perasaan atau apa-apa. tp apa yg aku tahu, buat masa masa ini aku xnak pikirkan apa2 melainkan aku sendiri. aku hanya akan buat apa yang akan menggembirakan aku dan hati aku sahaja.

tapi, walaupun tanpa tujuan dan matlamat, semoga tahun 2009 sudi membuka laluan untuk aku terus berjalan.

untuk semua...SELAMAT TAHUN BARU


-budak mengamuk-

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home