Monday, May 25, 2009

MEMINGGIR, DIPINGGIR, TERPINGGIR

Terasa nak becerita tentang ini... Kenapa?? mungkin itu yang aku rasa saat dan ketika ini. Seorang diri, jauh tercampak nun jauh di sana, sembilan sempadan jaraknya..

Kadang-kadang kita merasakan orang sekeliling tidak berlaku adil kepada kita. kita rasa mereka tidak mengambil kira hati dan perasaan kita. Kadang-kadang juga kita merasakan orang sekeliling selalu mengabaikan kita. Terutama bila kita perlukan bantuan dan sokongan. Kita rasa dipinggirkan.... Betul kah itu yang berlaku???

Tapi kita tidak pernah memikirkan adakah suatu ketika kita sebenarnya tidak ambil peduli tentang orang disekeliling. Pernahkah sedetik kita terfikir, kita sebenarnya yang mengabaikan insan yang berada disekeliling kita.. Pernahkah kita terfikir kita yang mengabaikan mereka. Terutama ketika mereka memerlukan sokongan dan bantuan kita... pernahkah..???

Tapi pada aku, semua itu sebenarnya mungkin atas salah faham dan perselisihan yang tidak disedari.. Dan seboleh boleh aku xnak membuat tuduhan meluru. Jika benar aku rasa terpinggir, bukan kerana aku dipinggirkan. Tapi aku lebih berpendapat, mungkin aku yg meminggirkan diri sendiri. Orang disekeliling tidak akan tahu apa yg berlaku kepada kita. Masing masing ada masalah mereka. Jadi kita ada pilihan terhadap diri sendiri. Kalau kita perlukan bantuan, mintaklah kepada yang yg sudi. Jangan tunggu org datang menjemput. Kalau kita perlukan sokongan, bertanyalah pada yg ada. Jangan tunggu ia turun dari langit... dan kalau benar mereka meminggirkan kita, beralihlah kepada yang sudi. Kenapa masih ditunggu jawapan mereka....

Mungkin sudah tiba masa aku belajar untuk hidup sendiri. Tanpa perlu bergantung kepada sesiapa. Kerana lumrah manusia, bila senang semua disisi, bila susah sendiri menyepi...

sukar tapi perlu.....


-budak mngamuk-

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home