Friday, May 15, 2009

OPEN RELATIONSHIPS

(originally posted on February 20, 2007)

Kelmarin, aku jumpa dengan seorang kawan dr jb. Kali terakhir aku jumpa dier masa time bulan puasa kat jb. oleh kerana lama tak jumpa, banyak jugakla topik dan gosip hangat yg kami sempat bincangkan. pasal kehidupan masing2, kerjaya, rakan2, ekonomi(diri sendiri), sosial life masing2, tak terlepas kisah CINTA… ketika itulah timbul topik open relationship. Suatu topik yg pd dasarnya remeh, tp kompleks…memang, bila berbicara tentang CINTA, mesti kompleks.

PERTAMA..apa itu open relationship? perhubungan terbuka… setiap indivudi pasti punya tanggapan sendiri tentang definisi open relationship. Pada pemahaman aku, secara dasarnya ‘open relationship’ bermaksud perhubungan CINTA antara dua orang, dengan kadar komitmen yang paling minimum. dan apa pulak itu komitmen? pada aku komitmen merujuk kepada sejauh mana kita sanggup untuk "diikat" dengan pasangan CINTA tersebut. JAdi kesimpulannya, ia bermaksud walaupun kita sudah ‘dimiliki’ atau ‘memiliki’, but we still can flirt with someone else…u can go out with whoever u want, whenever u want, and wherever u like…ermmm, sentap kan..?? ya, tp pada aku itulah maksud perhubungan terbuka dalam perCINTAan..

KEDUA.. kepada siapa ianya berlaku…? ini aku tak berani cakap la. aku sendiri tak tahu golongan yg macam mana. tp secara logika, aku rasa seseorang dengan ruang sosial yg luas. mereka yg suka bersosial; clubbers..maybe. Mereka yg suka "bersuka-ria", yang secara amnya suka dikelilingi oleh ramai teman. Mereka inilah aku rasa golongan yg inginkin perhubungan sedemikian dengan CINTA mereka.. Walaupun sudah berpunya, tp mereka tak mahu status "dimiliki" yg mereka ada itu, mejejaskan rutin mereka untuk bersosial dengan orang lain.. Lelaki atau perempuan..? mungkin secara umumnya ianya lebih kepada kehendak lelaki. Tapi kebenarannya, perempuan juga kini sudah bijak meletakkan syarat dalam CINTA mereka…

KETIGA…kenapa perlu ada perhubungan demikian rupa..? Kalau belum bersedia janganlah berCINTA.. secara warasnya statement tu mmg betul. tp seperti yang dinyatakan, bila berbicara tentang CINTA, walaupun nampak remeh, tp ia sebenarnya lebih kompleks dari itu. Mungkin pada mereka yg terlibat ianya perlu supaya perhubungan mereka tidak bosan(?????) atau mungkin ianya salah satu cara bg menguji keseriusan hubungan(?????) atau juga kerana mereka tidak mahu dikongkong atau dibebani dengan masalah yg remeh temeh seandainya mereka terlalu fokus(????) dan tak mustahil ada yg mahukan perhubungan sebegini kerana merasakan mereka mampu untuk mendapat kan CINTA baru yg mungkin lebih baik dari CINTA yg sedia ada(??????????????)

KEEMPAT… pro dan kontra perhubungan sebegini..? sudah tentu ada. Kontranya yg paling jelas golongan ini sebenarnya pada aku takut kepada komitmen. Dalam hubungan sebegini, sudah pasti kurang masa berinteraksi. Mungkin juga ruang untuk saling memahami turut terbatas. Juga aku rasa "kurang masalah",yang mana pada aku masalah lah yg memjadikan perhubungan itu lebih matang.. Bagusnya open relationship nie..? ermmmm……. mungkin bagus untuk menguji kekuatan serta kesetiaan CINTA(….?????) mungkin juga bagus untuk memberi lebih peluang kepada diri sendiri(…???) tapi pada aku, yg paling aku boleh terima buat masa nie, untungnya mereka dlm open relationship nie, kalau break-up,xderla menonggeng sangat.sedih lite lite jer la kot… seriously, dah nama pun open relationship, boleh long last ker…?
Cukup setakat ini, ada ruang dan peluang aku kembali lagi..


-budak mengamuk-

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home