Sunday, September 13, 2009

MI RACUN

dengar pada namanya memang menakutkan. mi racun. adakah mi yang beracun..?? siapa makan boleh mati..?? bertenang dulu, memang betul namanya mi racun, tapi ia bukan mi yang beracun.

dari mana asal usul nama mi racun, aku tak tahu. tapi aku tahu ia memang makanan istimewa dan terkenal di kawasan batu pahat johor. tempat makannya biasa-biasa saja. cuma gerai tepi jalan, dan bukanlah restoran mewah berpenghawa dingin. harganya pulak murah. sepinggan 3 ringgit. kalau nak yang "special", sepinggan 6 ringgit.

ada orang tanya,
sedap sangat kah..?? kalau sedap mesti dah banyak bukak cawangan.
"special" sangat kah..?? kalau betul "special" takkanlah bukak gerai jer. tepi jalan pulak tue.
sepinggan 3 ringgit jer..?? selalunya produk yang murah, kualitinya rendah.

minuman di coffee bean, harganya memcecah belasan ringgit secawan. mewah kan. semangkuk mi di laksa shack, 10 ringgit harganya, itu belum termasuk 5% cukai kerajaan. sepotong kek di starbucks, 8 ringgit harganya. menu2 tersebut mahal. tak semua orang mampu. air apa tu sampai secawan 15 ringgit..?? tapi coffee bean dan starbucks kini ada di mana-mana, mudah untuk didapati. hatta di pekan2 kecil pun sudah ada. sapa2 pun boleh beli. asalkan banyak duit.

tapi mi racun ini, harganya murah, gerainya usang. tapi kalau nak makan mi racun, terpaksalah ke batu pahat. tidak ada cawangan. jutawan kah, dermawan kah, artis popular kah, ahli perniagaan kah, kalau nak gerai tepi jalan itulah tempatnya. kalau malu, melepaslah akibatnya. kalau malas nak ke sana, tak dapatlah pekena mi racun.

sedap tak sedap, rasalah sendiri....
special tak special, cubalah makan....

tapi awas, jangan sampai darah tinggi dan pening kepala. mi racun ini ramuannya ada daging kambing. maklumlah, orang zaman sekarang kan macam2 penyakitnya...

sapa kata yang murah itu mudah..??
dah pernah try mi racun..??
murah jer, 3 ringgit.
tapi kalau nak, kat KL memang tak dapat r.....



-budak mengamuk-

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home